علت چرب شدن شمع خودرو



شاید برای شما راننده گرامی پیش آمده باشد که متوجه چربی روی شمع خودرو خود شوید. چرب شدن شمع خودرو دلایل مختلفی دارد و ما در این مقاله قصد داریم به بررسی آن دلایل بپردازیم .پس در ادامه با ما همراه باشید.

1. مشکلات مربوط به رینگ پیستون:
 رینگ های پیستون وظیفه دارند تا روغن را در موتور نگه دارند و از ورود آن به محفظه احتراق جلوگیری کنند. چنانچه رینگ ها فرسوده یا شکسته شوند، روغن این امکان را می یابد که به محفظه احتراق نشت کرده و باعث چرب شدن شمع ها شود.
 دلیل دیگری که وجود دارد این است که اگر رینگ ها به دلیل رسوبات یا جرم به دیواره سیلندر بچسبند، دیگر نمی توانند به درستی عمل کنند و روغن به محفظه احتراق نشت می کند.

2. مشکلات مربوط به واشر سرسیلندر:
 آسیب دیدگی یا فرسودگی واشر سرسیلندر یکی از عوامل چرب شدن شمع خودرو می باشد. بدین ترتیب که واشر سرسیلندر بین بلوک موتور و سرسیلندر قرار دارد و وظیفه دارد تا از نشت روغن و آب به محفظه احتراق جلوگیری کند. لذا اگر واشر سرسیلندر آسیب ببیند یا فرسوده شود، روغن به محفظه احتراق نشت می کند و باعث چرب شدن شمع ها می شود.

3. مشکلات مربوط به سیستم تنفس موتور:
 گرفتگی دریچه PCV از دلایل چرب شدن شمع خودرو است. دریچه pcv وظیفه دارد تا بخارات روغن را از میل لنگ خارج کرده و به داخل منیفولد ورودی هدایت کند. اگر این دریچه گرفته باشد، بخارات روغن در موتور جمع شده و باعث چرب شدن شمع ها می شوند.
 گاهی اوقات مشکل چرب شدن شمع خودرو به دلیل ایجاد مشکل در  لوله تنفس خودرو است.ل له تنفس موتور بخارات روغن را از موتور خارج می کند. اگر این لوله مسدود یا خم شود، بخارات روغن می توانند در موتور جمع شده و باعث چرب شدن شمع ها شوند.

4. مشکلات مربوط به سیستم احتراق:
 اگر سیستم جرقه زنی به درستی کار نکند، می تواند باعث احتراق ناقص مخلوط هوا و سوخت شود. احتراق ناقص می تواند منجر به رسوب کربن روی شمع ها و چرب شدن آنها شود.
  اگر از سوخت نامناسب با اکتان پایین استفاده کنید، می تواند باعث احتراق زودهنگام و چرب شدن شمع ها شود.

علائم چرب شدن شمع ها

  •  کاهش شتاب و قدرت موتور
  •  افزایش مصرف سوخت
  •  دود کردن زیاد از اگزوز
  •  مشکل در روشن شدن خودرو
  •  لرزش موتور

نحوه رفع مشکل چرب شدن شمع ها

 برای رفع مشکل چرب شدن شمع ها، ابتدا باید علت اصلی آن را پیدا کنید.
 در  بیشتر موارد، تعویض شمع ها و رفع مشکل اساسی که باعث چرب شدن آنها شده است، برای حل مشکل کافی است.  با این حال، در برخی موارد ممکن است نیاز به تعمیرات اساسی تر موتور باشد.

نکاتی برای جلوگیری از چرب شدن شمع ها

برای پیشگیری از چرب شدن شمع ها  اقداماتی را می توان انجام داد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم:

  •  از روغن موتور مناسب با کیفیت بالا استفاده کنید.
  •  به طور مرتب سطح روغن موتور را چک کنید و در صورت نیاز آن را اضافه کنید.
  •  فیلتر روغن را به طور مرتب تعویض کنید.
  •  از بنزین با اکتان مناسب استفاده کنید.
  •  به طور مرتب خودرو خود را سرویس کنید.

چرب شدن شمع ها می تواند منجر به مشکلات جدی برای موتور شود.
بنابراین مهم است که در صورت مشاهده علائم چرب شدن شمع ها، برای رفع مشکل اقدام کنید.
در صورتی که نیاز به تعویض شمع دارید می توانید از سایت تاپیک کالا دیدن کنید و یا با مراجعه حضوری به فروشگاه، بهترین شمع و با کیفیت ترین آن را تهیه نمایید.

 

طراحی سایت : ره وب

09128882740