بازدید ظاهری موتور


 بازدید ظاهری موتور 

 

ظاهر قطعات موتور باید شکل قابل قبولی داشته باشد و موتور باید تا حد امکان تمیز و عاری از هرگونه روغن باشد.

موتور از لحاظ نشتی آب یا بنزین  باید مورد بازرسی قرار گیرد نشتی احتمالی هر کدام از مایعات موتور مانند روغن ،اسید باتری ،بنزین و آب می تواند خطر آفرین باشد.

 شایان ذکر است بخشی از این مایعات قابل ترکیب با هوای محیط زیست بوده و باعث آلودگی محیط زیست می شود.نشتی احتمالی بنزین از شلنگ های سیستم سوخت رسانی باعث آتش‌سوزی در محفظه موتور و در نهایت آتش‌سوزی کل خودرو می گردد.

نشتی  آب موتور از لولهها وشلنگهای سیستم خنک کاری باعث کم شدن سطح مایع خنککاری و در نهایت جوش آمدن آب موتور خودرو میگردد.

 لذا وضعیت ظاهری موتور خودرواز لحاظ نداشتن هرگونه نشتی احتمالی از قسمتهای ذکر شده و از لحاظ بررسی بقیه متعلقات موتور خودرو بسیار حائز اهمیت است، به طور مثال نشتی احتمالی روغن از قسمت های مختلف موتور خودرو مانند درپوش سرسیلندر قالپاق سوپاپ ها یا  کارتر خودرو باعث از دست رفتن روغن موتور می گردد و این ذهنیت را برای مصرف کننده ایجاد  می‌کند که کم شدن روغن به دلیل وجود روغن سوزی موتور می باشد که این ذهنیت کاملاً غلط است نشتی اسید باتری نیز باعث ایجاد خسارت جدی به بدنه خودرو می شود.

 در این مقاله به بازدید از روغن موتور ،ضد یخ ،مایع خنک کاری موتور،واسکازین  گیربکس روغن ترمز، روغن گیربکس اتوماتیک ،روغن کلاچ روغن فرمان هیدرولیک واسید باطری می پردازیم.

 کلیه مایعاتی که به نوعی در شرایط کارکرد موتور نقش ایفا می‌کند دارای عمر مفید هستند و باید بعد از مدتی تعویض یا سرریز شوند.که مراحل  به شرح زیر است.

روغن موتور

روغن موتور هر خودروی نقش بسیار مهمی در کارکرد موتور دارد به شکلی که در گاهی اوقات مشاهده می‌شود اگر روغن موتور دارای خواص تعریف شده و مناسب جهت کارکرد موتور خارجی، نباشد می‌تواند عمر مفید موتور را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

 امروزه روغنهای  متنوعی با سطح روانکاری متفاوت در بازار موجود است اما این موضوع بسیار حائز اهمیت.که باید روغنی استفاده شود که مناسب برای کارکرد موتور باشد.

 معمولاً نوع روغن مناسب توسط خودروساز در دفترچه راهنمای مراقبت از  خودرو موجود است اما اگر دفترچه راهنما در دسترس نبود، پیشنهاد می‌شود تا در این مورد از تعمیرگاههای مجاز سوال شود .

اگر روی قوطی روغنهای مختلف را ملاحظه نمایید حروفی مانند sjیا sf را ملاحظه می نمایید که هر کدام از آنها دارای ویژگی های خاصی می باشد.

 یا اعداد  دیگر ی نظیر ۰w ۵۰ یا کلمات نظیر بدهی یا نیمه بدهی یا بدیهی است. شاخص های ذکر شده بیانگر وضعیت روغن می باشد.

 بیان این نکته بسیار ضروری است که اگر سطح روانکاری روغن بسیار بالا باشد این روغن دارا ی کیفیت بالاتری است اما این روغن فقط باید در موتور خودروهایی استفاده شودکه با این نوع به خصوص روغن سازگاری داشته باشند به طور مثال روغن هایی که مخصوص خودروهایی با موتور های  پر دود  و پر قدرت هستند خودروهای امروزی مناسب جهت استفاده در موتور خودرو های نسل قدیم نیستند و اگر از این روغن در موتور های قدیمی استفاده شود باعث کاهشعمر این موتور ها می گردد یا بعضی از روغن ها مناسب برای آب و هوای گرم و سرد خاک آلود یا مرطوب است که بسته به نوع کاربرد موتور خودرو باید از روغنی استفاده نمود که با انواع شرایط محیطی. ذکر شده مطابقت داشته باشد.

 همچنین شرایط کارکرد سخت یا سهل موتور در انتخاب صحیح روغن به بیشتر با اهمیت است معمولاً شرایط سخت  کار کرد موتور به شرایط گفته می‌شودکه  خودرو در نقاط گرمسیری و، سردسیری ،پر گرد و خاک و یا سربالای زیاد یا همیشه زیر بار باشد یعنی خودروهایی که در ناوگان حمل و نقل عمومی کار می‌کنند به طور مثال تاکسی‌های یا وانت بار

بدیهی است اگر موتور خودروی در این شرایط خاص کار کند باید از روغنی استفاده شود که بتوانند در این شرایط سخت خواص روغن کاری را به خوبی حفظ نماید .

ضد یخ چیست؟

موتور خودرو در اثر شرایط فرآیند احتراق گرم شده و این گرما را باید به طرق مختلف از دست بدهد موتور ها به دو صورت هواخنک و  آب خنک   موجود هستند که در هوا خنک  گرما به وجود آمده در اثر  فرایند احتراق توسط هوا و در نوع آب خنک ،توسط مایع سیستم خنک کاری، دفع  می شود.

بدیهی است با توجه به شرایط کارکرد موتور در هوای گرم یا سرد باید ازمایع خنک کاری مناسب جهت این هم استفاده شود معمولاً اطلاعات مربوط به استفاده از این مایع در دفترچه راهنمای خودرو موجود است در صورت موجود نبودن دفترچه راهنما بهتر است تابه تعمیرگاه های مجازمراجعه شود.

 

کارایی واسکازین گیربکس (جعبه دنده) چیست؟

 

گیربکس و دیفرانسیل هر خودروی نیز دارای مواد روانکاری هستند که فرسایش دنده های داخل این مجموعه ها را به حداقل برساند معمولاً اطلاعات مربوط به نوع روغن. واسکازین  مربوط به گیربکس یا دیفرانسیل در دفترچه راهنما آمده یا زمان بازدید سرویس یا تعویض روغنی در دفترچه اطلاعات خودرو قید شده است.

 

 بعضی از مالکان وسیله نقلیه بر این باورند که واسکازین موجود در جعبه دنده یا دیفرانسیل نیازی به تعویض ندارد اما این باور غلط است زیرا روغنی که در جعبه دنده یا دیفرانسیل موجود است نیز مانند روغن موتور دارای عمر مفید است که بعد از تمام شدن این مدت ،روغن خواص روغن کاری و روان کاری اش را از دست می دهد و باعث ایجاد خسارتی در این قطعات می شود لذا توصیه می‌شود معمولاً بعد از طی هر ۲۰هزار کیلومتر نسبت به تعویض روغن واسکازین گیربکس و دیفرانسیل اقدام شود .بدیهی است روغن های موجود جهت استفاده در گیربکس و دیفرانسیل نیز دارای خصوصیات مختلفی است. که هر کدام از این نوع مربوط به جعبه دنده های مختلفی هستند معمولاً این روغن ها مناسب جهت شرایط ساده و ملایم رانندگی است اما نوع دیگر روغن دنده وجود دارد که با علامت اختصاری EP یا RZO موجود است که مربوط به شرایط سخت و تحت فشار کارکرد روغن های گیربکس جعبه دنده و دیفرانسیل هستند در بعضی دیگر از انواع گیربکس از روغن هیدرولیک استفاده می شود.بدیهی است  تعمیرگاههای مجاز از نوع و مقدار روغن قابل استفاده در گیربکس و دیفرانسیل هر خودروی اطلاعات لازم را دارند

 

روغن ترمز

روغن ترمز دارای خواص ویژه می باشد این نوع روغن باید بتواند در شرایط خاص سرما و گرما و فشار تولیدی پمپ ترمز را به بقیه قطعات اتومبیل منتقل نموده و در عین حال هیچ گونه خوردگی و رسوب و قطعات. پمپ ترمز ایجاد نماید معمولاً روغن ترمز در دو نوع DOT3 و DOT4 موجود است زرد و آبی که بسته به نوع طراحی سیستم ترمز از هر کدام از آنها استفاده می شود معمولاً روغن ترمز را باید سالی یکبار با دستگاه آزمایش روغن ترمز مورد آزمایش قرار داد تا در صورت نیاز تعویض شود.

روغن گیربکس اتوماتیک

بدیهی است روغن گیربکس اتوماتیک نیز مانند جعبه دنده گیربکس دستی نیاز به تعویض و بازدید دارد جهت تعویض روغن جعبه دنده اتوماتیک حتماً باید از افراد متخصص و تعمیرگاه های مجازاستفاده شود، معمولا در این جعبه دنده ها از روغن هیدرولیک استفاده می شود در بعضی از مدل های گیربکس اتوماتیک به توصیه سازنده نیاز به تعویض روغن گیربکس نمی باشد

روغن کلاچ

در نوع کلاچی که توسط فشار روغن کار می کند (فاقد سیستم کلاچ )معمولاً نیروی تولید شده جهت به کار انداختن کلاچ توسط پمپ روغن به کلاچ منتقل میشود. خواص این روغن به لحاظ نوع استفاده عینا  مانند روغن ترمز می باشد توصیه می شود جهت تعویض به موقع این روغن مانند شرایط آزمایش و تعویض روغن ترمزعمل نمود.

روغن فرمان هیدرولیک

روغن فرمان هیدرولیک روغنی نیز مانند بقیه روغن های ذکر شده دارای عمر مفید است معمولاً به غیر از موارد خاص مانند خودروی سیتروئن جنس این روغن از نوع روغن هیدرولیک می باشد بدیهی است مقدار و نوع این روغن در دفترچه راهنمای استفاده از خودرو آمده است اما در صورت نبودن این دفترچه حتماً باید به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمود و معمولابعد از هر ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو تعویض میشود.

اسید باطری

اسید باتری نیز مانند بقیه مایعاتی که در خودرو به کار رفته نیاز به بازدید دارد اما معمولاً اسید باتری قابل تعویض نیست بلکه در صورت نیاز باید آن را سرریز نمود. بدیهی است که این کار باید توسط افرادمتخصص انجام شود زیرا اسید موجود در باتری اسید سولفوریک برای پوست انسان مضر است و در صورت تماس پوست بدن انسان با این نوع اسید پوست دچار ضایعات برگشت ناپذیر می شود.

 جهت بازدید وبازرسی از اسید باتری حتما  باید نکات ایمنی را انجام دهید توصیه می شود جهت بازدید از اسید باتری حتماً از عینک و دستکش مناسب استفاده شود. در آخر ذکر این نکته الزامی است که با توجه.به تنوع روغن های موجود در بازار و مقدار کارکردی که روی روغن ها درج شده با توجه به تمام نکات ذکر شده باید توجه داشته باشید که اگر ما از روغن استفاده کنیم که روی آن به طور مثال نوشته شده باشد که کارکرد آن ۱۰ هزار کیلومتر میباشد اگر موتور خودرو مورد بحث نو نباشدبدیهی است که این روغن در این موتور می‌تواند ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد و کلیه خاص روانکاری و روغن کاری را به درستی داشته باشد ومعمولاً عمر مفید روغن کم شده و باید تعویض شود..

 شرایط کارکرد موتور چیست؟

 چطور خود را در اثر تبدیل انرژی شیمیایی به حرارتی و حرارتی به مکانیکی تولید قدرت می نماید و از آنجایی که ۱۰۰ درصد انرژی سوخت به قدرت تبدیل نمی‌شود یک سوم از انرژی حرارتی موتور. سیستم خوابها خنک کننده موتور و یک سوم از طریق سیستم اگزوز دفع می شود از یک سوم باقیمانده هم درصدی جذب قطعات داخل موتور شده و الباقی به انرژی مکانیکی تبدیل و در نهایت موجب. حرکت خود را به شود طبیعتا آن مقدار که توسط سیستم اجرایی پخش می‌شود شامل گازهای آلاینده محیط زیست می باشد اندازه گیری گاز های زیر. توسط دستگاه گاز آنالایزر یا تست گاز انجام شود کار این دستگاه بررسی مقداری از گازهای خروجی اگزوز می باشد که با استفاده از تجهیزات داخلی می‌تواند گازهای خروجی اگزوز را تجزیه و تحلیل. نتیجه آن را در اختیار اپراتور قرار دهد

بررسی صداهای ناهنجار موتور

همانطور که قبلاً ذکرگردید تولید قدرت در موتور خودرو در اثر احتراق صورت میگیرد احتراق در اثر اشتعال سوختی است که به داخل موتور تزریق می شود بدیهی است با توجه.به این  که فرایند احتراق در اثر اشتعال صورت می گیرد و در لحظه بسیار کوتاه اتفاق می‌افتد ،صدای شدید ی تولید می شود ،از همین رو کلیه تولید کنندگان خودرو در جهان بر این باورند که صدای تولیدی موتور خود را تا حد امکان کم کنند  تااستفاده از خودرو کمترین آلودگی صوتی را داشته باشد این آلودگی مستقیما روی سیستم عصبی راننده و شهروندان تاثیر سوء دارد. صدای قطعات متحرک موتور خودرو در زمان کارکرد موتور باید تا حد امکان کم باشد .

در همین راستا خودروسازان با بهینه کردن سیستم روغن کاری موتور کم کردن لقی بین قطعات متحرک. استفاده از تسمه به جای زنجیر ،استفاده از سیستم‌های اگزوز  با قدرت صدای صدا گیری بیشتر و غیره سعی بر این دارند که آلایندگی صوتی موتور خود را به حداقل برسانند.  لذا بررسی صدای تولیدی موتور توسط اپراتور بسیار حائز اهمیت است.

 جهت انجام این کار توصیه می شود از دستگاه sound scopیا دستگاه بررسی کننده صدا استفاده شود .این دستگاه مجهز به میکروفون قوی و گوشی به صورت Head setمی باشد. میکروفون این دستگاه معمولاً دارای گیره ی مخصوص می باشد که می توان آن را روی قسمت های مختلف موتور نصب کرد و صدای تولیدی موتور را گوش داد .تولید هرگونه صدای اضافی  از قطعات موتور باید تحت بررسی بیشتر قرار گیرد این کار توسط تعمیرکاران تعمیرگاههای مجاز انجام پذیر می باشد.

 بررسی وضعیت تسمه های موتور

هر خودروی دارای یکسری قطعاتی است که از آنها جهت تولید برق و شارژر باطری سرمایش داخل اتاق خودرو کولر موتور جهت خنک کاری موتور واتر پمپ نرم  شدن فرمان خود رو پمپ هیدرولیک فرمان  ودر بعضی از مدل ها که دارای سیستم ترمز بادی هستند تولید فشار باد جهت فعال سازی ترمز استفاده می‌شود.

 بدیهی است تامین نیروی ورودی به قطعات وظیفه موتور خودرو  است و  جهت انتقال نیرو به این قطعات از  تسمه استفاده می شود.

 در بعضی از مدل های تولیدی کارخانجات خودروسازی جهت انتقال نیرو به هر کدام از قطعات نامبرده از یک تسمه در بعضی دیگر از دو یا سه تسمه  استفاده می شود. در کنار این تسمه ها. یه تسمه  بسیار مهم در بعضی از انواع خودروها موجود است که به آن تسمه تایمینگ میل سوپاپ می گویند.

 وظیفه تسمه تایمینگ سوپاپ انتقال نیروی چرخشی میل لنگ به میل سوپاپ می باشد. تا بتوان از سوپاپ های ورودی و خروجی هوا و دود را به موقع باز و بسته نمایند امروزه اکثر خودروسازهای دنیا جهت انتقال نیروی چرخش میل لنگ به میل سوپاپ از تسمه ها استفاده می کند ولی بعضی وقتا هم  برای این انتقال نیرو از زنجیر  یا چرخ دنده استفاده می‌شود اما امروزه با توجه به مزایای تسمه ها بیشتر از تسمه ها مورد استفاده می شود

 از مزایای تسمهها می توان کم بودن صدا در هنگام انتقال نیرو کم شدن وزن موتور تعویض سریع و انتقال پرسرعت نیروی چرخشی را نام برد.

 بدیهی است هر تسمه بسته به نوع مصرف دارای عمر مفید می باشد که معمولا در دفترچه راهنمای هر خودرو مقدار عمرمفید  تسمه های موتور خودرو درج شده است اما اگر دفترچه راهنما در دسترس نبود پیشنهاد می شود به تعمیرگاه مجاز مراجعه شود.

برای کسب اطلاعات بیشتربا مشاورین ما تماس بگیرید.

طراحی سایت : ره وب

09128882740